lokaal online shoppen

Hoe je me naar Zalando dreef.

Afgelopen kerst bestelde ik online een feestjurkje. Ik deed dat niet bij Zalando, Nelly of een andere online gigant. Ik shopte in de webshop van een lokaal boetiekje. Omdat de eigenaressen rolmodellen voor me zijn, omdat ze leuke outfits samenstellen en omdat ik bij hen niet hoef te kiezen uit 10.000 zwarte jurkjes, maar slechts uit 3, zorgvuldig door hen geselecteerd.

Mijn pakketje arriveerde mooi op tijd, maar mijn “little black dress”, bleek iets te “little”. Gelukkig had ik lokaal geshopt en kon ik snel even langs dat boetiekje gaan om een ander maatje te halen. Nu ja, snel was 20 minuutjes met de wagen, dus toch maar even bellen om te checken of dat maatje groter nog in voorraad was. “Ja hoor, geen probleem.”

Maar dan… Ik zei dat ik graag m’n online bestelling om wilde komen ruilen. “Onmogelijk” klonk het antwoord. Huh? Ik volgde even niet. Ik koop in de webshop van een lokaal boetiekje, maar kan onmogelijk gaan omruilen in de winkel? Nochtans hadden jullie de jurk gratis naar me opgestuurd en wilde ik ‘m zelf terugbrengen in plaats van nog eens, op jullie kosten, met de post te retourneren.

Er volgde wat zakelijke excuses over aparte ondernemingen en strikt gescheiden boekhoudingen. Nu ben ik echt oprecht geïnteresseerd in lokaal ondernemerschap, maar dat was niet wat ik wilde horen. Hoe jullie dit boekhoudkundig regelden kon me gestolen worden.

Hoe kan het nu dat wanneer je er als kleine webshop er in slaagt om iemand weg te krijgen van de Zalando’s van deze wereld; Die klant je vervolgens opbelt om te vragen of ie alsjeblieft naar je fysiek verkooppunt mag komen (waar je een hele mooie upsell gelegenheid wacht), maar jij er als retailer toch nog in slaagt om helemaal niets te verkopen en mij gefrustreerd achterlaat?

Ja, in zo’n geval is online een bedreiging voor lokale handel. Maar zag je dan niet de kansen die jij in dit verhaal had? De unieke eigenschappen die alleen jij als lokale omnichannel speler bezit? Hoe kan het dat je zo’n sterke positie toch nog uit handen gaf en ik last minute toch nog op de next day delivery van Zalando moest terugvallen?

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *