uber-taxi

De taxichauffeurs zijn boos.

Eind september stonden duizenden taxi’s in Londen de straten te blokkeren. Uit protest. Eerder gebeurde dit in Rome, Warschau en in ons eigen Brussel. Uber is de gemeenschappelijke vijand. Een appje uit de VS waardoor een business die al jaren niet meer weg te denken is uit zowat elke grootstad ter wereld volledig op instorten staat. 

Uber is niet alleen. AirBnB zet de hotelwereld op z’n kop, bij Netflix produceren ze ondertussen meer en betere content dan alle klassieke TV-kanalen samen, en hoe lang zou het nog duren voordat Amazon de sleutel van mijn appartement krijgt zodat ik die nieuwe schoenen nòg sneller kan terugsturen?

Waar merken en organisaties in het verleden de regels oplegden, en het gebruik van hun product zelf bepaalden, is het nu aan de consument. Die eist een beter product, meer flexibiliteit en heeft vooral geen geduld. Consumenten willen niet meer bemoederd worden, en willen zelf beslissen wanneer, waar, met welk comfort en voor welke prijs ze gebruik maken van een dienst of product.

Taxichauffeurs bepalen waar ze gaan staan, wat de prijs is en wanneer ik dus geholpen kan worden. Bij Uber kies ik zelf waar ik een chauffeur wil en kan ik zelf m’n prijsklasse kiezen. Lineaire televisie is het product van VTM en Vier. zij beslissen wanneer ik wat kan kijken. Als ik een hele nacht door dezelfde aflevering van Friends wil bekijken, moet ik wel naar Netflix. Beide diensten zijn volledig gebouwd rond de consument. VRT.nu is een mooi voorbeeld van een merk dat hier naartoe wil. Goeie content, mooi platform. Maar, beste VRT, als jullie er dan in slagen om een Netflix-waardig fictiepareltje als Tabula Rasa te maken, zorg er dan asjeblieft voor dat ik die in 1 keer kan bingewatchen.

Natuurlijk zijn de taxichauffeurs boos. Hun industrie staat op springen. “Ze nemen het niet nauw met de regels”. Klopt, Uber heeft door dat de regels die ooit met alle goede intenties opgesteld zijn, niet meer van toepassing zijn op de consument van vandaag.

De taxichauffeurs zullen trouwens heus de laatste niet zijn. Alle grootbanken kijken met even veel angst als verwondering naar wat WeChat doet met de mensen in China. Hoe lang gaan mensen nog duizenden euro’s betalen voor de aankoop van een wagen die 23 op 24u stil staat?

De toekomst is aan de consumenten, en zij zullen kiezen welke merken en diensten hun geld waard zijn. In dat proces zijn de protesterende taxichauffeurs en de daarbij horende overheidsregeltjes als een beetje regen voor de fietskoerier. Vervelend, maar dat waait wel over.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *